Be pavadinimo (Samurajus), 1993 – MO
I. Esmės ir universalumo paieškos
0:00
0:00
I. Esmės ir universalumo paieškos
1 / 23
0:00
0:00
2 / 23
0:00
0:00
3 / 23
0:00
0:00
4 / 23
0:00
0:00
0:00
0:00
II. Didžiosios dramos ir mitai
5 / 23
0:00
0:00
6 / 23
0:00
0:00
7 / 23
0:00
0:00
0:00
0:00
III. Praeinantis kasdienis gyvenimas
8 / 23
0:00
0:00
9 / 23
0:00
0:00
10 / 23
0:00
0:00
11 / 23
0:00
0:00
12 / 23
0:00
0:00
13 / 23
0:00
0:00
14 / 23
0:00
0:00
15 / 23
0:00
0:00
16 / 23
0:00
0:00
0:00
0:00
IV. Kintanti realybė. Kontrolės praradimas
17 / 23
0:00
0:00
18 / 23
0:00
0:00
19 / 23
0:00
0:00
20 / 23
0:00
0:00
0:00
0:00
Praeinantis kasdienis gyvenimas. 2 aukštas
21 / 23
0:00
0:00
22 / 23
0:00
0:00
23 / 23
0:00
0:00
Dėkui!
Turas baigtas
Rimvidas Jankauskas-Kampas
Be pavadinimo (Samurajus), 1993

Lietuvos literatūros ir meno archyve yra saugomi Rimvido Jankausko-Kampo užrašai. Viename įraše dailininkas pats sau skundžiasi ketvirtą dieną nieko nesukūręs. Sprausti save į kampą, nerasti sau vietos – galbūt iš čia ir menininko slapyvardis.

Kampas gyveno tarsi XIX amžiaus romantikas. Jis vadovavosi priesaku, kad menas yra reikšmingesnis už gyvenimą. Kad kūryba – svarbesnė už žmogiškus poreikius ir kasdienę buitį. Sovietmečiu blaškęsis bohemos pakampėmis, Nepriklausomybės pradžioje dailininkas glaudėsi neveikiančioje Kauno sinagogoje.

Skaityti daugiau

Iš nurašytų knygų pasistatęs kažką panašaus į namelį, sinagogoje jis ir miegojo, ir dirbo – ištisus metus. Uždaryti maldos namai tapo svarbiausiu jo darbų motyvu, Kampo tapatybės dalimi. Mėlyną abstrahuotą sinagogos siluetą matysime kitame parodos skyriuje. O čia – paskutiniais dailininko gyvenimo metais nutapytas „Samurajus“, lietuvių dailės kontekste išsiskiriantis ne vien dideliu formatu, bet ir ekspresija.

 Kas yra „Samurajus“? Tai realizmas ar abstrakcija? Kieno ši galva su didele juoda akimi? Ar ji kruvina? O gal tai raudonai juodas peizažas ir dviejų žmonių siluetai tolumoje? Dailininkas studijavo japonų grafiką, domėjosi Rytų kultūra – galbūt „Samurajų“ galime regėti kaip alter ego, aukojantį viską vardan meno? Mums nebūtina savęs spausti į kampą – paveikslo ženklus galime suprasti labai įvairiai. Tereikia pasirinkti mąstymo kampą.

Nuotraukos
Lietuvos kultūros taryba