Septynios Dienos Rusnėje, arba Pienių Žydėjimas prieš, 1971 – MO
 
1 / 10
0:00
0:00
2 / 10
0:00
0:00
3 / 10
0:00
0:00
4 / 10
0:00
0:00
5 / 10
0:00
0:00
6 / 10
0:00
0:00
7 / 10
0:00
0:00
8 / 10
0:00
0:00
9 / 10
0:00
0:00
10 / 10
0:00
0:00
Dėkui!
Turas baigtas
Leonas Linas Katinas
Septynios Dienos Rusnėje, arba Pienių Žydėjimas prieš, 1971

Šis kūrinių ciklas – ne toks, kokį jį buvo sumanęs dailininkas Linas Katinas. Įsižiūrėkime. Ar atspėtume, kas pakeista? Užuomina: paveikslai turėjo būti tokie pat gyvi ir pašėlę, kaip ir jų autorius. Būdamas jaunas, Katinas mėgo motociklu lakstyti laukais ir miško takais. Kartais naktį išjungdavo lempą, kad geriau matytų mėnesieną. Tokių pasiutusių kelionių metu jis išnaršė visą Lietuvą ir atrado vienintelį saloje įsikūrusį šalies miestelį – Rusnę. Jo pievos geltonavo žydinčiomis pienėmis.

Skaityti daugiau

Kaip šio atradimo prisiminimas pienės vėl išniro tapytojo atmintyje 1971 metais, kai jam buvo 30. Tada jis sukūrė ciklą „Septynios Dienos Rusnėje, arba Pienių Žydėjimas prieš“. Gėlių skaičius kiekviename paveiksle reiškia savaitės dieną, o žodžiai susijungia į bendrą kūrinio pavadinimą. Matome, kad peizažas čia labai apibendrintas: minimaliai pažymėtas dangus, debesėlio fragmentas ir pievos žaluma. Tačiau į akis iš karto krenta pagrindinis akcentas – pienės.

Visi ciklo kūriniai pirmą kartą buvo pristatyti slaptoje parodoje skulptoriaus Vytauto Šerio ir jo žmonos Juditos bute Vilniaus Užupyje. Sovietmečiu ši erdvė garsėjo kaip neoficiali galerija. Katino darbai eksponuoti kaip ir kiti avangardiniai, to meto valdžios nepripažinti ir atmesti kūriniai.

Kodėl galėjo užkliūti nekaltos pienės? Pienės yra laisvės ženklas. Šios tvarkai nepaklusnios gėlės auga bet kur – pievose, skveruose, tarp šaligatvio plytelių. Net ir sovietmečiu. Jos veikė kaip nuoroda į gėlių vaikus hipius, kaip spjūvis į normas, kaip laisvės troškulys. Bet didžiausias akibrokštas, tikra šventvagystė tapo Katino sumanymas drobes subadyti ir į skyles prikaišyti tikrų, gyvų pienių. Štai kas šiame paveiksle pakeista. Anksčiau pats menininkas parodų metu pienes vis keisdavo šviežiomis. Kadangi pienės šiandien nežydi, prikaišėme dirbtinių.

Lietuvos kultūros taryba