Piešiniai – MO
IV. Kintanti realybė. Kontrolės praradimas
1 / 10
0:00
0:00
2 / 10
0:00
0:00
3 / 10
0:00
0:00
4 / 10
0:00
0:00
5 / 10
0:00
0:00
6 / 10
0:00
0:00
7 / 10
0:00
0:00
8 / 10
0:00
0:00
9 / 10
0:00
0:00
10 / 10
0:00
0:00
Dėkui!
Turas baigtas
Elvyra Kairiūkštytė
Piešiniai

Ispanija turi Pablo Picasso, o Lietuva – Kikasso. Taip, gal ir draugiškai pašaipiai, Dailės institute kolegos pravardžiavo grafikę Elvyrą Kairiūkštytę. Tačiau dabar savitas, pikasiškoms improvizacijoms artimas kūrėjos stilius kelia vis didesnį susidomėjimą ir – jokios pašaipos. Net tarp išskirtinių dailininkų išsiskyrusi Kairiūkštytė sulaukė daugybės epitetų: meno viengungė, talentinga keistuolė, kūrybos amazonė, lietuvių dailės marginalė.

Skaityti daugiau

Grafikė meistriškai įvaldė linoraižinio techniką, kai išraižytas linoleumas presu atspaudžiamas ant popieriaus. Ji kūrė ekspresyvius didelio formato, egzotiškomis figūromis išmargintus darbus. Žiūrėdami į juos, galėtume pamanyti, kad Kairiūkštytė gyveno ne sovietų Lietuvoje, o senųjų civilizacijų pasaulyje, persmelktame siautulingo erotikos gaivalo ir pragaištingos mirties traukos.

Devinto dešimtmečio pabaigoje, pablogėjus sveikatai, ji atsisakė grafikos ir ėmė ant ruloninio popieriaus teptuku ir tušu piešti monumentalius piešinius. Ilguose, neretai trijų ar keturių metrų lakštuose viena virtuoziška linija tarpusavyje pindavosi žmonės, gyvūnai, fantastinės būtybės, dievai ir demonai, naikindami skirtį tarp dorybių ir nuodėmių. Savotiškus ritualus vaizduojantys piešiniai patys tapo ritualais, kuriais Kairiūkštytė perteikdavo savo emocinę įtampą, vidinius konfliktus. „Reikia piešti, įtampa didėja“, – rašė ji dienoraštyje. Tai buvo ne tik kūryba, bet ir terapija, malda.

Laisvi ir ekspresyvūs piešiniai, skubios jų linijos atrodo tarsi sukurti ištikus ekstazei. Galima įžvelgti šių kūrinių ryšį su automatiniu piešimu, kurį naudojo siurrealistai, kad sukeltų laisvą pasąmonės vaizdinių ir asociacijų srautą. Kairiūkštytė piešė naktimis, buvo labai uždara, ir niekas nenutuokė jos tikrųjų kūrybinių galių: po kūrėjos mirties jos namuose vien piešinių rasta daugiau nei vienuolika tūkstančių.

Lietuvos kultūros taryba